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Un paséu peles mares de Teresa

 
Un paséu peles mares de Teresa
Un paséu peles mares de Teresa  
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XUAN XOSÉ SÁNCHEZ VICENTE Cuando María Teresa arranca a escribir, ente los años 1984-1987, abondos de los rasgos que van calterizar el conxuntu de la so poesía tán yá presentes, tanto na temática como nel tonu o nos recursos estructurales. Cierto ye que s'alvierte, en dalgunos d'esos primeros poemes, un daqué d'ensayu y apendizaxe y, sobre tou, una cierta confusión ente les emociones sociales y la so conversión en lliteratura. Pero yá ta nellos tamién lo meyor de María Teresa, la so casi plena voz.

En Collaciu de la nueche (1987) el tema central ta constituidu por una relación amorosa que se mueve ente pulsiones contradictories: les duldes, la pasión, l'aceptación del abandonu, el desesperu, l'ansia infinita d'anclar nun fondeaderu eternu y seguru, la consciencia y conocencia de la fraxilidá, de la cualidá de continxencia de toa vida y de tou arreyamientu personal.

Quiciabes mereza la pena asoleyar equí dalgunos aspectos d'esi amor, un amor que s'ufierta yá como declaración nel primer poema:

...sentir que toi viva / Y que te quiero.

Un amor entaramingáu, pa la so subsistencia, na comprendoria, na aceptación del fin, que quiciabis aportó yá:

Y agora /.../ Qu'adeprendí a esborrar / Lo dulce que nos llabios / Se tornen los te quiero, /.../ Agora / Ya nun necesito que tornes («Y agora»)

O que podrá aportar:

Debuxa nes mios manes un saludu / Cuandu me digas adiós. («Debuxa na mio cara»)

Y entós too será borrinosa, melguera señardá, nesi entós nel que'l dolor, esvanecíu, ye yá gozu nel recuerdu, ausencia naguada na so lloñedá.

Y podré güeyar p'atrás / Sin que me faiga dañu l'alcordanza /.../ Y na mio cartera / Dormirá escaecíu'l to teléfonu, / El to nome, / Les tos señes. / Y la to cara desfaráse pente l'aire / Comu'l fumu que sal / Del mio pitillu. («Aún arañen los güeyos»)

Ñidiamente, Collaciu de la nueche nun enxerta una «biografía» amorosa, pero sí, comu tou bon poemariu amorosiegu, una biografía psicológica real: un repertoriu de sueños, de camientos, de llercies. Y, sobre tou, el descubrimientu de la infinita y cabera soledá detrás del amor y del actu amorosu. Esi fondu fracasu nel que siempre acaba'l pruyimientu por enquillotrase nel otru, por enayenase na cume del instante o por caltenese nella:

¡Cuántes vegaes / de tapecer los besos ente silencios, / d'espurrir les manes tres el fumu / d'abrazar pantasmes, / d'aseñardar, / de callar, / comu canciu d'amor que muerre / nuna xaula! // Y los mios besos / Nun son nada pa calmate, / Nin la mio llingua / Pa llamber tanta ferida. («Hai munches coses que'l tiempu»).

El poemariu tien un fexe de poemes magníficos. D'ente toos ellos, probablemente'l más empoderáu hebia sido ún de tema non amorosu, «Alcordanza», que tien como centru temáticu-emotivu'l recuerdu so ma. Non encurrina delantre d'él, ensin embargu, «Devolvéime», que tien como centru'l mundu la infancia l'emisor:

Devolvéime / la moñeca de trapu / de les coletes roxes, / onde se colingaben / les cintes de collores / y los llazos. // Devolvéime / aquel collaciu / de papos colloraos, / güeyos de miel, / guedeyes de panoya, / que xugaba conmigo so la escoba / a facer de xinete enmascaráu. / Y aquel cabás / que yera de maera, / el mandilón de cuadros, / los borrones azules / de la tinta. // Devolvéime / aquel puente / que cruciaba con priesa pa la escuela / y aquel ríu / / Y si non... / si non / encerráime pa inxamás / nesi cuartu escuru de los suaños.



Ochobre (1989) atropa siete poemes, escritos seis d'ellos ente mayu de 1988 y xunu del mesmu añu y un caberu, el segundu n'orden de publicación, n'ochobre. Son poemes breves que suponen un camudamientu nel rexistru l'autora, qu'algama agora yá l'aldu estilísticu que será'l definitivu de los poemarios posteriores a Collaciu... La temática va del desencantu amorosu de «Debimos adormecer les manes...» y «Pel horizonte mansulín de los tos párpagos...» a la meditación sobre la escritura y la melanconía de la estrañedá «Güei que torné a los mios vezos», pasando per refervimientos sobre un paisaxe personificáu y convertíu en cañamina de señárdá y tristeza («Qué pensará la mar...», «Españando...», «Sí qu'amortez Ochobre...»). Poesía onde, xunto cola tristura y el sentimientu de la naturaleza dende'l puntu vista de la so prosopopeya, nun falta un arrecendor a muerte y acabamientu que rince les coses y les persones, y que tien la so más esplíticita manifestación nel tituláu «Muerte»:

Cuandu acuta esa nueche / ensin alboreceres, / apúrreme / el caberu golor de la mimosa, / xunto al pulsar prestosu / de la tierra qu'alienda. / Y sema a los mios pies, / anque nun sientan, / el baltir calecíu / de tolos ochobres que vendrán.

Dotramiente, según acabamos de decir, apaecen dalgunes de les que van ser señes d'identidá escriturales posteriores (un matiz na mesma llinia trazada yá dende'l principiu -aclaremos-, non un nuevu rumbu) na poetisa: la menor presencia del mou elocutivu dialogal, asina como del «tu» apeláu. Per otru llau, son calterizadores les reiteraciones estructurales, la personificación, la metaforización, el lésicu y'l sentimientu de la naturaleza.

Con húmedos lamentos de felino (1990) ye un poemariu eróticu -ventidós testos en total- en castellán, que tien como nucleu temáticu-emocional les relaciones de pruyimientu y sexu ente la anónima parexa protagonista (ná más un «yo» y un «tu»; evocáu, convocáu o descritu ésti dende'l «yo»). Esi nucleu temáticu-emocional, al mesmu tiempu, proyéctase sobre'l mundu de los felinos y de les sos urxencies antroxiegues, que funciona como un ámbitu paralelu al de la parexa, proporcionando l'estímulu del so territoriu nocturnu de los teyaos de febreru y de los sos gritos de búsqueda y placer.

Asina, por exemplu, entama'l poemariu:

Venimos de la noche. / Hemos saltado tapias, derribado alambradas / y bidones oscuros, / tras la húmeda aurora / de los sexos noctámbulos.

Y, d'esmenu, camudando lo anterior nuna especie d'alegoría, que va continuase al través del lésicu y les metáfores, produzse'l saltu temáticu, ensin ralura na escritura:

Somos como los gatos / que pueblan / las aceras / de todas las ciudades. / Nos delata el olor de nuestro celo, / los arqueados cuerpos / erizándose en púas / al acecho. [?]

D'esi mou, con interacciones de tou tipu (emocionales, conductuales, de dominiu habitacional, lésiques, matafóriques, tresllaticies?) va avanzando'l poemariu, que pieslla con esti magníficu:

Corres sobre el ocaso de mi piel, / y dejas detenida / esta ofrenda de lunas / al templo de tus labios. // Juegas, con la noche que vierten / mis axilas, / en la tierra que quema / entre tus manos. // Y anidan en tus muslos / los febreros, / en donde me sumerjo / con húmedos lamentos de felino.

Heliocentru, el caberu poemariu de l'autora, presenta novedaes d'estilu y constructives d'importancia. En primer llugar, el poema reduz el so desendolcamientu, contrae'l so tamañu de forma bultable. Además, el testu propónse nuna radical desnudez, a vegaes dafechamente espíu, como si fuese un post-testu. De mou y manera que nun ye yá que'l poema nun contenga historia o anécdota, masque fuere mínimamente apruciente, sinón que se nos priva del contestu, de les claves interpretatives o del momentu central que da orixen a la emoción, pa centrase nel análisis de la cualidá de les emociones, pa calistrar na forma d'espresales, de mou y manera que bien podíamos falar d'escritura manierista. Asina esti:

Avéresme / la curtia brevedá de los alcuentros, / un treslluz que s'esfrona, somorguiando / la sede nos orpinos. / L'iris esfrecíu d'un rellumu / tres el párpagu escuru del iviernu. // Un tiempu de cristal / naguando la fuxida / del sable movedizo / que nun llambe la mar.

Per otru llau, y tocántenes a la escritura, persisten la intensa metaforización -allugada munches vegaes nel agua o la mar-, les bayuroses personificaciones y les reiteraciones estructurales o ritornellos. Un ámbitu temáticu y lésicu perbultable, que sirve tamién en munches ocasiones d'elementu metaforizador o simbólicu, ye'l de la naturaleza / cosmos, que convive col predominante, l'amorosu.

Coda y valoración

Ye María Teresa González una estupenda poetisa, que poques, perpoques vegaes, abandona esa cualidá d'escelencia. Conformada la so voz dende los primeros momentos, la so escritura avanza dempués a una mayor concentración y a una espresión más indirecta de la emoción inicial qu'afala'l procesu creativu -o que ye, cenciellamente, la cañamina de la so ideación-, hasta aportar a una especie d'escritura que trata d'esconxar toles formes d'espresión d'una mesma impresión o sentimientu. En tou casu, la so espresividá emocional ye siempre efectiva y consigue conmovenos dende una voz y un estilu que, dende'l principiu, faen única, singular, identificable, la so lliteratura. Y, sobre too, valiosa.

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