La Nueva España

La Nueva España

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Con llingua propia

De premios y premiaos

Según cumple'l día, de Xuan Santori, y la maldición de los llibros galardonaos que queden inéditos

Nun ye la dotación económica la que da prestixu a un premiu lliterariu. Ye la traxectoria, la solvencia de los xuraos, l'atención que los organizadores empresten a les obres premiaes, el curiáu que ponen na so edición... El premiu que llevaba'l nome de la escritora de Caborana Elvira Castañón (1922-1989) convocólu l'Ayuntamientu d'Ayer dende 1991 pa llibros de poesía n'español, per un llau, y n'asturianu per otru. Yera, xunto col "Teodoro Cuesta" de Mieres, el más antigu de los que permitíen la participación de llibros n'asturianu. Sicasí, la traxectoria ente ún y otru nun podía estremase más, y non porque l'"Elvira Castañón" se convocara con menor cuantía económica: lo que desameritaba nél yera'l desdexamientu nel que l'Ayuntamientu dexaba los llibros que premiaba, que namás se publicaben por iniciativa del autor (munches veces ensin citar que tenía premiu cuando non depués de recibir dalgún otru) o porque dalguna editorial s'interesaba. ¿Tán publicaos los llibros premiaos de Marisa López Diz (2000), Carlos Pitcairn (2003), Ana Gayol (2005), Sergio Gutiérrez Camblor (2006) o Rafael Rodríguez Valdés (2008)?

Esti premiu dexó de convocase en 2012, víctima d'una crisis especialmente dura pa los asuntos culturales, anque ye posible que tuviera sentenciáu primero por esi abandonu nel que quedaben los llibros; lo más importante d'un premiu ye consiguir que s'edite y que pueda llegar al llector. La publicación de dalgunes de les obres ganadores d'años atrás fain qu'esti concursu aparente siguir vivu. Aquella xente nunca sabía au llevaben les carreteres xunta les que vivíen foi la obra d'Héctor Pérez Iglesias ganadora en 2009 (publicada en 2011), mientres que Los poemes del oriental, de José Ángel Gayol, ganadora en 2010, publicóse en 2013. Agora llega Según cumple'l día, de Xuan Santori, la obra que recibió'l premiu "Elvira Castañón" de 2007 (anque nel llibru figure como ganadora de la convocatoria del 2008).

Esti cuartu llibru de poesía de Santori (Uviéu, 1968), que llega once años depués del últimu (Bis a bis, 2004), diba titulase inicialmente Templanza, una de les cuatro virtúes cardinales a la que se refier el poema "Abandonu de la templanza". Los dieciocho poemes que componen esta entrega, dalgo curtia y bien interesante, tán dividíos en dos bloques; los diez primeros pueden ponese en relación cola creación poética anterior d'esti autor, una poesía que fala en primera persona y qu'echa al mundu una mirada equilibrada, atenta a la experiencia lliteraria y a la proxección autobiográfica. La de Xuan Santori nesta parte ye una poesía qu'establez un diálogu sobre lo cotidiano, procurando sacar una llección de lo vivío. Nel segundu bloque, esos ocho poemes que s'agrupen baxo'l títulu xenéricu d'"Historia social", el yo dexa pasu al nosotros pa trazar un retratu atemporal nel que s'oin otres voces, dacuando iróniques, dacuando directamente cómiques, qu'abren caminos nuevos ente nós, mui daos a cantar el desencantu y la perda. Santori celebra la vida anque fale de la muerte, y con esti llibru breve, axustáu, consigue que nos reconciliemos con un premiu, l'"Elvira Castañón", qu'ameritaba mayor atención, meyor suerte y siguir vivu.

Compartir el artículo

stats