La Nueva España

La Nueva España

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Con llingua propia

El valor del rei

La llucha pol tronu d'Asturies

El valor del rei

Nun ye la primer vez que Xulio Arbesú (L'Entregu, 1957) s'adientra nel xéneru de la novela histórica y na dómina de la monarquía asturiana. Fíxolo con Potestas (Vtp, 2003) y repite agora con El valor del rei (Trabe, 2017). En dambes ocasiones algamó'l "Premiu Xosefa Xovellanos", escribiendo del medievu asturianu con maestría. La temática, anguaño mui de moda nel cine y na lliteratura, ta consiguiendo un ésitu de públicu global y ye natural qu'un novelista de raza como Arbesú la encare con gana, soltura y erudición.

El puntu de partida ye la muerte de Fruela I y la situación vacante del tronu, a espenses de los votos de la curia de condes godos que decidía sobre una monarquía que yera daquella electa y non hereditaria. La eleición d'Aurelio enraxona a Mauregato, qu'entama una ofensiva con un avance dende tierres de Cantabria. Asistimos entós al tiempu de llucha y de duda ente los dos homes qu'aspiraben a facese col tronu d'Asturies. Nel mediu, Adosinda, que quier más al primu qu'al hermanu y queda a la vera d'Aurelio. La ficción lliteraria abelluga dos estayes: d'un llau, la versión de la crónica histórica amañada con curiosidá pol escritor y autorizada pol resultáu que se conoz de la historia oficial y d'otru, les intrigues personales ente los miembros de la corte nel tiempu compartíu por Aurelio, Silo y Mauregato. Tenemos nes manes una novela de personaxes y d'acción, contada a capítulos alternos poles voces en primera persona de los tres protagonistes: el relatu d'aprendizaxe d'Aurelio, un home retratáu como bonu ya cobarde, al que nun-y da más ser rei y hasta siente repelús de tocar la corona, pero que va medrando n'actitú y aptitú pa desempeñar el so papel; el contrapuntu pal calter del anterior ye'l bastardu Mauregato, un aspirante podre d'ambición por llevar la corona, pero qu'inda va tener qu'esperar a que-y llegue'l so momentu; y la presencia poderosa d' Adosinda, una muyer a la que la familia-y demuestra muncha condescendencia y que de xuru diba ser un bon rei, pero que ta condenada a ser un personaxe secundariu nesa sociedá, teniendo que conformase con una historia d'amor y sexu con Silo y con ser la cuidadora del sobrín, el futuru rei Alfonso II. Caún d'ellos por separao, pero nuna llinia que supo xuncilos con habilidá, confiesa les tensiones del momentu que-yos tocó compartir. Nun van tar solos: hai dalgunos secundarios fuertes, interesantes y bien trabayaos: Silo y la so evolución hasta colocase per delantre d'Adosinda; la frialdá de la reina Velasca, l'almirable fidelidá de Tonio y la intelixencia del mismísimu Beato de Liébana, que-y val, amás, pa sacar el tema del celibatu. Completa la historia la mui cercana y afayadiza descripción d'ambientes que tresporten a los llugares d'Asturies de tantos sieglos atrás; el llector conoz mui bien esi paisaxe pel que cuasi solo pasó'l tiempu: siendes, caminos y montes con nublina, agua y nieve, -hasta presta que llueva siempre-; los pueblos de cencielles cabañes fumiantes, el descansu en xergones de felechu o llana; paisanos en madreñes y bebiendo sidra; reconocemos bien a esa xente probe y temeroso de Dios, los antepasaos llenos de supersticiones que "creen más nun diente de llobu que nuna cruz".

El valor del rei engancha dende'l principiu, arma una bona trama y consigue, semando la tensión y la intriga, que l'interés del llector se caltenga, sollerte, hasta'l desenllaz final, con una llectura rápida y prestosa, gracies a un testu bien escritu y chiscáu de guapes espresiones coloquiales. Ye prueba de la bona salú de les lletres asturianes, una vez más en sintonía y a l'altura d'otres lliteratures del mundu.

Compartir el artículo

stats