El grito de guerra, ayer, en Valdesoto (Siero) fue "non ye non". Estuvo muy presente en el Domingo de Sidros y Comedies, que además de humorístico fue, sobre todo, reivindicativo. Las mujeres y la lucha por la igualdad de derechos con los hombres fueron el tema dominante en las intervenciones de los personajes, que concentraron en el campo de la iglesia a un nutrido público y al que no defraudaron con su gracia, humor y sarcasmo. Fueron los Escolinos de Faes los que inauguraron la representación.

Ellas se pusieron firmes desde el inicio de la comedia, pues la vieya se rebeló contra la tradición de que sea el vieyu quien abra el acto. "Pos llegáu esti momentu / ruempo cola tradición / Ya ta bien de tantu cuentu / y de que mande'l varón / Atención, espectadores, / qu'esto güei va camudar", le espetó. No le convencieron los argumentos del Pecáu (diablo) apelando a la costumbre ni el temor del vieyu a que este cambio pueda afectar a la declaración, en trámite, de Bien de Interés Cultural (BIC) Inmaterial de los Sidros y Comedies. "Que me da igual quien ascuche, / y nun voi pidir perdón / nun vais llograr que nun lluche: / dixi non, y non ye non", insistió la vieya.

También hubo alusión a la política municipal, un tema recurrente en les Comedies de Valdesoto, que desde hace 10 años escribe José Ramón Oliva. El pacto entre el PSOE de Ángel García y el grupo de Foro, encabezado por Eduardo Martínez Llosa, volvió a estar presente. "En llugar d'aldericar / tomái exemplu de Siero / qu'en cuestiones de pactar / el pueblu ye lo primero / Cepi, l'alcalde, y Llosa / entá siguen namoraos / y eso ye cosa curiosa / qu'a mumchos tien intrigaos / Y yo pienso, hai esti añu / elecciones per delantre / Si Cepi nun saca escañu, / ¿Llosa buscará otru amante?", reflexionó el Pecáu.

En el ámbito local, ironizaron con la situación de la cafetería del centro polivalente, que sigue cerrada porque la adjudicación quedó desierta. También hubo crítica porque se hayan dejado de hacer "Valdesoto d'antañu" porque "la meyor actividá / que Valdesoto tenía / fundiola la terquedá / de dalgún que confundía / tocín y velocidá", espetó uno de los tontos. No pasaron por alto la piquilla entre las peñas que preparan las carrozas y criticó que "en vez d'emburriar toos xuntos / por un desfile afamáu / preocúpense de los puntos / y criticar al xuráu". El vieyu también aludió a las concentraciones en defensa de las pensiones, sacando hasta una pancarta. No se libraron de las bromas los políticos nacionales y la criada destacó de los líderes de Ciudadanos, Albert Rivera, y del PP, Pablo Casado, "¡qué mozos más bien plantaos!".

En Valdesoto denunciaron el "machismu encubiertu" que impide la igualdad de derechos en los distintos ámbitos, pues aunque el Gobierno reclame paridad "¿pa cuándo una candidata / pal gobiernu la nación? / Porque equí, falando en plata, / sigue mandando'l varón", lamentó una de las damas. Hubo denuncia y rechazo a la "Manada", por la violación a una joven en San Fermín, y crítica a la sentencia judicial por acusarles de abuso y no de agresión. El "¡Si dicen non ye que non!" de otra de las damas se llevó un gran aplauso de apoyo del público. La justicia, los casos de corrupción, la exhumación de Franco, Vox, el mundial, el fútbol o los másteres de Casado y Cristina Casado también inspiraron la carcajada.

La asociación "El Cencerru" recordó al fallecido Moisés Suárez, muy implicado en los Sidros y Comedies.