La Nueva España

La Nueva España

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Con llingua propia

Díes de poesía

El llar n’orde, el poemariu biográficu de Gonzalo G. Barreñada

Malpenes pasó un añu del so anterior poemariu, El pesu de la lluz, y les suertes de la edición y los premios n’asturianu faen qu’aporte un nuevu llibru de Gonzalo G. Barreñada, concretamente’l ganador del premiu “Xuan María Acebal” de Poesía, El llar n’orde. Comienza arriendes con una poética: “Ún nun se sienta a escribir poesía: Llega a casa”. Hai salgo casual na inspiración lliteraria, una fiebre o aturdimientu de la consciencia pela que filtria’l versu. A partir d’equí Barreñada propón un poemariu biográficu no esencial, onde da un percorríu a la identidá propia, y la vida va construyéndose versu a versu, o quiciás ye otra vida la que se construye distinta a la del home que foi amunchayá. Formalmente, sigue banciando ente poemes llargos y curtios, escoyendo los versos d’arte mayor, y la mayúscula al principiu de cada versu. Esti vezu nun tengo claro que sía mui acertáu en cuanto que ruempe encabalgamientos davezu, y conduz a confusión o a interpretaciones demasiao abiertes. Con too, l’escritor de Sotrondio destaca pol procuru que pon na escritura y na narratividá de los poemes como hestories llíriques del mundu que cunta. Nos poemes llargos busca’l razonamientu y el entendimientu, la complicidá de la razón. Nos poemes curtios adebez el rellumu del intre, la belleza de lo eterno que dura quién sabe cuántos díes de poesía: los mesmos díes que trescurren nestes páxines. Conseña’l debalar diariu, la vida como dalgo llano y cenciello, fecho de frebes llixeres. “Piensa esto: nun hai llugar / Del tiempu más absurdu / Qu’esi onde yá esiste l’ecu”. El poeta busca’l mediu xustu nel carácter (más paecíu a la ma qu’al pá), ye indulxente colos defectos (los primeros los de so), nun tien más patria qu’aquella que prefier por gustu, pero guarda alcordanza del llugar de nacencia.

Hai señardá tamién nestos poemes: “Fuera, mientres tanto, morría tamién / Dende cuantayá / Y a poco y a poco /El país nel que vivíemos”. La casa llariega furrula como símbolu (cásique un llugar común na poesía asturiana y universal), y los sos habitantes falen del pasáu y del futuru como espacios reales: “Yá nin siquiera sé cómo dicir agora / Que’l pasáu arde / Y que’l futuru / Siempre ye / El país más triste de la tierra”. Barreñada lleva a la poesía los díes d’abril a manera de rexistru reflexivu: “¿Qué ye’l fracasu? / ¿Ye esta lluz de la tarde sobre’l ríu?”. L’escritor detién el pasu y mira, y nesi mirar acompáñalu la poesía pa tresnar versos a manera de retratos del ablucamientu. Dexa nel papel les impresiones que la vida-y apurre. A vegaes asitia y fecha’l poema: Porrúa, L’Entregu, París, Florencia... N’otres ocasiones, afita’l poema nuna llocalización más concreta: un muséu, una ciudá, un camín, el mercáu de la infancia. Anota los socesos y los sentimientos: “Nun sé si esto ye un poema. / Siempre conmigo llevo esti cuadernu / Pa escribir nél tolo que pienso”.

Otru aspectu interesante nel poemariu refiérse al tonu elexiacu o proféticu de dalgunos poemes. Tal paez que’l testu furrula a manera d’oráculu moral, onde’l poeta exerce d’oficiante y responsable del bientar del llector. Aconseya y disculpa los fallos propios y d’otros. “Cierto ye que siempre ye más fácil llora-y a un desconocíu qu’a un amigu; los estraños nun conocen entá los defeutos que tenemos”. Nada humano-y ye ayeno. La vida pasa. Barreñada llega a vieyu, o asina se siente él. El conceptu de vieyera y les implicaciones de la mesma espúrrense pel poemariu como una mancha inevitable. El Tiempu con mayúscules suena a amenaza: “De la paré quites el reló / Pa ponelu n’hora”. Piensa que les persones son más bien bones que males. ¿Y él? Él namás respuende a les preguntes sobre’l Tiempu: “¿Taré siendo yo tamién / Esta mesma tarde de primavera / Solombra y lluz d’otros? / Un ecu de la vida”. Y seique sía esti’l versu que meyor resume esti poemariu de llectura prestosa, meditativa y calmosa. La poesía como ecu de los díes. Díes n’orde al fin y al cabu.

El llar n’orde

Gonzalo G. Barreñada 

64 páxines, 13 euros 

Trabe, Uviéu, 2020

Cola ayuda de la Conseyería de Cultura, Política Llingüística y Turismo del Principáu d’Asturies

Compartir el artículo

stats