La Nueva España

La Nueva España

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Milio Rodríguez Cueto

esti güevu sal quier

Milio Rodríguez Cueto

Tres misterios

Del carbón de la playa de Xixón al rap de Pablo Hasél

1. L’Autoridá Portuaria de Xixón diz que’l carbón que llega a la playa sal de les mines del dios Neptuno. Ñega que proceda de depósitos arrincaos del escuru reinu de Plutón y mal acondicionaos nel Musel. Pero son munchos años de manches prietes na sablera la villa, ¡cuantísimo tienen que trabayá los mineros tritones pa que siga produciendo’l Pozu Nereida! Anque, d’otra manera, si l’Autoridá Portuaria miente o s’enquivoca y, en realidá, toes eses tonelaes de mineral les mueve Eolo a fuerza de carriellos, ¡qué desperdiciu imperdonable! Casi primero que delantre Natura, alguién tenía que rendir cuentes con Mercurio, dios del comerciu.

2. Asturies, como España, ye tierra de contradiciones formidables. Una: a los hosteleros –a los que-yos debemos, agradecíos, el cultu a la gula y la intemperancia que, tantes veces, lleven a la luxuria– da-yos por trancase, en señal de protesta, na casa onde se prediquen la templanza y la castidá: la ilesia. Ye’l casu de los dos que s’acoyeron, estos díes, a la de San Xosé, en Xixón. Otra: alluendi los picos, a un raperu tien que lu sacar a rastres la Policía de la Universidá –ta de más que-y faiga esplícites les razones d’esta contradición: van nel sustantivu profesional del susodichu–. Da-y a ún por pensar si sería posible una inversión coyuntural, quiero decir, que se-y ofrecieren bares de copes al obispu pa predicar a les tres de la madrugada o que’l flamante rector de la Universidá d’Uviéu rapee na apertura del cursu académicu. Lo primero nun lo considere usté una chifladura: l’alcol fai milagros; lo segundo nun ye más que’l final consecuente col cuestibayu pel que resbaria, sele seliquín, el sistema educativu, tan encabezonáu con integrar a los bárbaros que lu odien.

3. “Dejad que Hasél cante”, titúlase un artículu d’opinión que publicó nesti periódicu, el domingu 21, un parlamentariu de la Xunta asturiana. Entiéndese que ye figura literaria. Tomada literalmente, la petición va preñada d’un osímoron flagrante, pol estilu de “dexái que trinen los cuervos”. Pero, aceptando’l sentíu figuráu de la frase, ún, como casi siempre, nun sabe lo que pensar. Abulta que les causes contamínense cola sustancia del que les representa porque la sociedá, pa bien o pa mal, tien muncha menos afición polos conceptos que polos sustantivos concretos y los nomes propios. Pa que se m’entienda: nun va tantos años que lluchar contra la globalización yera oxetivu principal de la izquierda. Depués, llegó Donald Trump y encarnó la idea: “America first”, cantaba él en tolos mítines. Agora, añu I d. T., ya ye imposible ver l’antiglobalización colos mesmos güeyos. ¡A ver si tamién Hasél inaugura una nueva época inesperada...!

miliorodriguezcueto.wordpress.com

Compartir el artículo

stats