Isabel Hevia Artime (Antromero, 1966), doctora en Pedagogía y profesora del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo, se convertirá hoy, junto con la historiadora Margarita Mier, en miembro de la Academia de la Llingua Asturiana (ALLA).

- ¿Estamos a las puertas de la oficialidad del asturiano?

-Hai que reconocer que daqué camudó, nun ye la mesma situación agora que va unos años. Anguaño, parte de la política asturiana plantégase por fin reconocer a los asturianos y asturianes el so drechu a emplegar la llingua asturiana. Esti impulsu políticu, xuntu cola reivindicación social, fainos pensar que la coficialidad ta mui cerca.

- ¿Porqué es siempre la llingua un asunto tan polémico, con tantas espinas políticas?

-La llingua ye un elementu esencial de la identidá cultural d'un pueblu, nun tamos falando namás d'unos usos llingüísticos, sinón una seña de la nuesa identidá. El problema ye qué se tien a identificar la defensa de la llingua asturiana con determinaes ideoloxíes, cuando la defensa de la llingua nun ye de dereches nin d'izquierdes, sinón que ye una reclamación onde tola ciudadanía ta representada.

- ¿Es tan peligrosa la oficialidad como argumentan sus detractores, el asturianu llingua oficial nos lleva directamente al nacionalismo independentista?

-Ese ye'l mensaxe qu'ellos quieren tresmitir p'asustar a los asturianos y asturianes, como nun tienen otros argumentos recurren a discursos d'esti tipu pa intentar crear una actitú de rechazu a la oficialidá. Pero lo cierto ye que nun hai nengún estudiu seriu qué nos diga que'l nacionalismu independentista y la llingua tienen rellación directa. La llingua ye una ferramienta de comunicación, una señá d'identidá como yá dixi, mientras que l'independentismu ta más rellacionáu con intereses políticos y económicos d'un territoriu.

- ¿Sobre qué tratará su discurso de entrada en la ALLA?

-Va centrase na importancia de conocer la opinión de la sociedá sobro la llingua asturiana, y de manera especial ente la comunidá educativa.

- ¿Qué nivel de rechazo o aceptación tiene el asturiano en la sociedad?

-La llingua asturiana ta presente nes nueses vides más de lo que creemos, munches vegaes una persona remana dos llingües (asturianu y castellán) na mesma conversación ensin ser consciente d'ello. Esto pasa pola senciella razón de que a munchos nun nos enseñaron a estremar dambes llingües. Por eso mesmu, la enseñanza del asturianu ye daqué fundamental. Sobro les actitúes de la sociedá asturiana, como prueba oxetiva más recién tenemos l'estudiu fechu por Llera Ramos, onde se ve que un número mui importante de los asturianos y asturianes tan a favor de la oficialidá. Un porcentaxe que, atreveríame a dicir, pudo vese incrementáu nel últimu añu.

- Uno de los argumentos de los detractores de la oficialidad es la obligatoriedad de enseñanza del asturiano. ¿Qué ganan y qué pierden los alumnos con esta medida? ¿Es dañina?

-En ningún casu ye una midida dañible, sinón que l'empléu de la llingua asturiana apurre nueves perspectives y matices qu'arriquecen los procesos d'enseñanza y aprendizaxe. Ye útil pa dotar al alumnáu d'una competencia llingüística sólida y consistente, pa promover el respetu pola diversidá, pa potenciar valores y actitúes positives énte toles persones, pa conocer aspeutos de la cultura ya hestoria del nuesu pueblu?. En resumen, los escolinos tienen muncho que ganar.

- ¿Qué les aporta a los niños "globalizados" del siglo XXI conocer una lengua minoritaria?

-Munches vegaes considérase que lo importante ye aprender los "idiomes dominantes", porque son los que supuestamente más oportunidaes van brindanos. Sicasí, nun debemos escaecer nunca la nuesa identidá, d'ónde venimos. Al escoyer aprender una llingua minoritaria tamos ayudando a caltener non solo la llingua, sinón nuesa mesma cultura. Nun debemos caer nel error de considerar que la nuesa cultura o la nuesa llingua tien menos importancia nel mundu modernu. Precisamente lo que-yos tamos apurriendo a esos neños globalizaos ye una nueva forma de retratar el mundu que los arrodia.