El Teatro Campoamor, el mismo escenario en el que, el pasado 28 de enero, un grupo de espectadores protestaron por la inclusión de una alocución al inicio de la ópera "Peleas y Melisande", acogió ayer el acto central del Día de les Lletres Asturianes. Y el presidente de la Academia de la Llingua Asturiana, Xosé Antón González Riaño, no olvidó aquel polémico pateo al reclamar, al inicio de su intervención, el aplauso de los asistentes para borrar el recuerdo de aquellos que, con ese gesto, "amosaben d'esti mou la so intolerancia y auto-odiu hacia lo asturiano".

Las palabras de González Riaño, seguidas de una gran ovación, con todo el teatro puesto en pie y gritos de "oficialidá", fueron toda una declaración de intenciones. Los partidarios de la oficialidad de la lengua asturiana no rehuyen la batalla, porque además ven cercano el objetivo. En palabras del presidente de la Academia de la Llingua: "la oficialidá ta al algame les manes, ye inevitable y va llograse porque, como diz el cantar, danse agora les condiciones d'alcuerdu social y políticu pa facela vidable".

Las palabras del presidente de la Academia no eran gratuitas. La sensación de que hay realmente una ventana para lograr la oficialidad es generalizada, y se dejó sentir también en la manifestación que precedió al acto oficial. Convocada, como en los años precedentes, por la Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana, la protesta fue la más nutrida de los últimos años: cuando la cabeza llegaba a la confluencia de Uría con Conde de Toreno, con la esquina del Campo al frente, la cola salía de la Estación del Norte, origen de la marcha.

Pacífica como siempre, la manifestación fue también la más colorista en mucho tiempo, con un grupo de pandereteres marcando el paso con una expresiva canción: "Ye la llingua de mi güela, ye la llingua de mi güelu, tamién quiero que la falen la mío neña y el mío neñu. [...] Una llingua reprimida, una llingua marxinada, una llingua que se pierde... y el Gobiernu nun fai nada".

El momento es ahora. Eso se repetía una y otra vez en la manifestación, y eso mismo declararon los miembros de la Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana, en el manifiesto leído a las puertas del Campoamor, en el interludio entre la manifestación y el inicio de los actos de la Academia: "Ye inaceptable tar un día más asina siendo sabedores de la inxusticia y habiendo una mayoría posible pa pone-y remediu. Nun ye tiempu pa los cálculos electorales o pa les lluches internes nos partíos. Hai un bien mayor que ye dar derechos ciudadanos a quien nun los tienen. Unos derechos negaos porque la llei nun los reconoz. Y eso sí que ye imposición".

Los activistas no escatimaron las críticas a la clase política. Personalizaron en Pedro Sanjurjo, presidente de la Junta General del Principado, que días atrás había afirmado que el debate sobre la oficialidad está probablemente "más basado en emociones que en razones", y afirmó que apuesta por mantener la legislación actual, aludiendo además a la necesidad de espetar "los derechos de todos".

"Los derechos de los falantes de castellanu yá tán reconocíos. Viene de serie. Él ta en contra namás de qu'esos derechos s'amplíen tamién a los falantes d'asturianu y gallego-asturianu. Pero él nun lo diz asina porque queda feo. Dizlo chiscando'l discursu coles falacies argumentatives de rigor", le afearon los miembros de la Xunta pola Defensa de la Llingua.

Pese a las afirmaciones de Sanjurjo, el PSOE estaba ampliamente representado en los actos. El secretario general de la Federación Socialista Asturiana (FSA), Adrián Barbón, el alcalde de Oviedo, Wenceslao López, y el consejero de Cultura, Genaro Alonso, capitaneaban la presencia socialista, en una entente de gran simbolismo: FSA, gobierno autonómico y gobierno local. Ya fuese en la manifestación o en el teatro, también se dejaron ver representantes de IU, Podemos y sus marcas locales, y Ciudadanos. Tampoco faltó el rector de la Universidad de Oviedo, Santiago García Granda. Del PP, al menos de sus principales representantes en Asturias, ni rastro.

La intensidad no disminuyó una vez dentro del teatro. El gaitero Fabián Fernández abrió el acto, mientras los académicos ocupaban sus asientos en el escenario. Entre ellos, las dos nuevas académicas: la doctora en Historia Margarita Fernández Mier y la doctora en Pedagogía Isabel Hevia Artime.

Las intervenciones de las dos nuevas académicas fueron especialmente emotivas, y dejaron traslucir su orgullo por ingresar en la Academia de la Llingua. Fernández Mier compartió con los presentes un recuerdo de su infancia, marcado por el uso de la llingua: "Al calor d'una cocina de carbón en San Cloyo, mio ma, mio güela ya mio tía, xuntes peles tardes, cosiendo y falando de les novedaes de les parroquies d'alredor (Sograndio, Piedramuelle y L'Escampleru), tardes de les que salieron dalgunos artículos etnográficos y nes qu'entamé a tomar conciencia de la problemática social de la llingua: un entornu n'asturianu que camudaba en castellán en cuantes daquién llamaba a la puerta y el qu'entraba en casa nun formaba parte del entornu del vecindariu nin de la familia".

Isabel Hevia, muy emocionada, recordó los muchos años en los que acudió, como público, a ese mismo "Día de les Lletres", y reivindicó la investigación sobre el asturiano: "Les actitúes hacia una llingua son tamién actitúes hacia les persones que la falen, polo que'l so estudiu pue contribuyir non solo a la esplicación de los procesos de variación llingüística, sinón que tamién nos apurre información pa entender les rellaciones sociales. N'Asturies vemos, por exemplu, como en dellos contestos se respeta a una persona o se refuga a otra pola so forma de falar, evidenciándose que l'actitú hacia una llingua ta amestada principalmente al nivel de prestixu o desprestixu que d'ella tenga la sociedá".

Las intervenciones de las nuevas académicas fueron correspondidas por el público con sendas ovaciones. Tras ellas, llegó el turno del presidente de la Academia, Xosé Antón González Riaño, en su primer "Día de les Lletres" al frente de la institución.

González Riaño se mostró combativo desde el inicio de su intervención, con esa petición al público para que, puesto en pie, respondiese al operístico pateo de finales de enero. Acto seguido, tuvo un recuerdo para su predecesores en el cargo: Xosé Lluís García Arias, el fallecido Miguel Ramos Corrada y Ana Cano.

Pero fue el tramo final de su discurso, centrado ya en la oficialidad, el más aplaudido por el público del Campoamor. "Tamos nuna dómina decisiva en cuantes a les posibilidaes de futuru pa la nuesa llingua: enxamás se faló tanto -a nivel estatal y asturianu, pa bien y pa mal- de la oficialidá. Y fálase, equí y en Madrid, porque hai una clara conciencia qu'afita lo inevitable d'un procesu, previstu constitucionalmente, que va asitiar al asturianu al mesmu altor de dignidá que'l restu de les llingües españoles", afirmó.

Los aplausos punteaban los momentos álgidos del discurso. Como cuando González Riaño aludió a "dalgunos sectores marxinales, que constitúin una gran minoría social", que intentan "xenerar una alarma social", en torno a la oficialidad de la llingua. "Estos sectores marxinales y anti-asturianos son los mesmos que quiciabes consideren que tendríemos que pidir perdón por ser asturianos. Pero nós nun tenemos que pidir perdón a naide: somos asturianos y asturianes y nun somos más que naide, pero tampoco somos menos que los baleares, que los catalanes, que los gallegos, que los navarros, que los vascos, que los valencianos o que los araneses", apostilló el presidente de la Academia.

"Llueu de llargos años de llabor esforzáu de concienciación, la sociedá asturiana ta agora madura pa poner en práutica una oficialidá afayada a les nueses concretes necesidaes sociollingüístiques", aseguró González Riaño, que conectó referencias a "Xentiquina", a Xuan Bello y a la música popular de "Nuberu", "Llan de Cubel", "Dixebra" y "Felpeyu" con su agradecimiento a profesores, escritores, periodistas y activistas por su defensa y promoción de la llingua.

"La oficialidá ta al algame de les manes, ye inevitable y va llograse". La oficialidad está al alcance de las manos, es inevitable y se va a lograr. Pero no será, insistió González Riaño, una oficialidad articulada sobre una política excluyente o inmersiva: "Tien que quedar claro que nós allampiamos por una política llingüística que nun escluya a naide pola mor del usu de les llingües, qu'implique l'exerciciu de la llibertá llingüística, non de la imposición y que garantice les posibilidaes de sobrevivencia d'una vieya cultura europea que s'espresa al traviés d'una llingua milenaria como ye la nuesa". Una herencia de siglos, concluyó González Riaño, transmitida de madres a hijos como "la mayor creación del alma d'Asturies".

Cerrado el acto académico, una lectura de poemas sirvió de aperitivo al concierto de Nacho Vegas. Un recital en el que el cantautor, que había participado en la manifestación previa, recorrió parte de su repertorio en lengua asturiana, empezando por su versión de "La polesina". Fue el cierre perfecto para un "Día de les Lletres Asturianes" más reivindicativo que nunca, y en el que los partidarios de la oficialidad dejaron claro que ha llegado el momento de que el debate pase de las calles a la Junta General del Principado.