Baxando yo pela aldea sentí un paxarín cantar detrás de casa Pericu, na pica una cerezal. ¿Qué páxaru será esi, que tien el picu amariellu? ¿Esi que llamen cuquiellu? ¿Ye familia del raitán? Ye una delicia tar de veranu nuna aldea, y nuna casina d’eses arrodiada d’arbolea. Y cuando sale l’aurora y óyese al mirlu cantar; la zarrica y el pinzón, el veranín y el raitán. Tamién canta la calandria, el malvís y el verderón, y encima un pegollu l’horru siento chillar el gurrión. Esi siempre canta igual porque nun sabe otru son; cría debaxo les teyes, compañeru del ratón. ¿Ónde ta Pachu Pericu? Ta allá detrás del corral, cabruñando la guadaña pal veranu trabayar. Ahora vienen les andeches, de sayar y d’arrendar, y comer les patatines a la oriellina del llar.
Los nuevos cantares de chigre (según Rodrigo Cuevas)
El músico, renovador del folclore asturiano, elige el repertorio para reuniones en el libro "La xorda"

Rodrigo Cuevas, en una presentación / Juan Plaza
Xaime Martínez
Rodrigo Cuevas, creador y renovador del folclore asturiano, ha hecho su selección de los nuevos cantares de chigre que recopila en el libro titulado "La xorda", editado por Cierva y Culiebra y comentado por el poeta, músico y activista de la llingua Xaime Martínez. La palabra "xorda", que designa una reunión de vecinos para charlar, entretenerse, normalmente después de haber acabado el trabajo o en los días de fiesta en un lugar determinado del pueblo, significa también juerga y jolgorio. En el libro -ilustrado por artistas jóvenes- hay un repertorio que es necesario conocer para cantar en grupo. Lo que sigue es un extracto de tres de esas canciones.
Cuando-y propunxi a Rodrigo escribir un llibru daqué asemeyáu a esti, dímonos cuenta de que nun yera abondo con rastrexar y esbillar los cantares de chigre que pueden facer un nuevu canon pa cantar nes sidreríes, sinón que lo suyo yera afilvanar un rellatu que los xunciere toos y que dotare d’un sentíu mayor a la escoyeta. La xorda, al cabu y al fin, ye daqué mui serio, y pa falar d’ella ha facese en facha. Poro, nel llibru van poder topase una serie de cantares propuestos pa la xorda del presente y del futuru, pero tamién una manera d’enrestralos y, a la fin, d’inscribilos na vida de caún.
Nel branu de 2023 y a lo llargo de delles sesiones, xuntémonos Rodrigo y yo na so casa piloñesa pa reflexonar sobre esta escoyaza de canciones. Compartimos gustos y disgustos —que tamién de noxu ta fechu l’arte— p’acabar llegando a esti fexe de cantares, y caún d’ellos escoyóse específicamente pa reflexar los tiempos estremaos del xaréu. Dalgunos proceden d’álbumes de grupos de pop; otros son tradicionales o estrayíos del repertoriu de la tonada asturiana; y hasta dalgún ye’l resultáu de les grabaciones de chigre que fixo Rodrigo y que dieron llugar a mezcolances (medleys) bien interesantes, que reflexen esi momentu d’intensa creatividá ya improvisación que namás ye posible en metá de la xorda. D’otra manera, los comentarios qu’acompañen a los cantares son frutu de les conversaciones que tuviemos alredor de la mesa, mentes tomábemos café y falábemos d’otros temes que mos apasionen, como los semilleros de berza o la toponimia menor.
Asina, garremos de Barthes el conceptu de figura ("rabaseres del llinguaxe que-y sobrevienen al arbitriu de circunstancies ínfimes, aleatories") pa imaxinar los momentos estremaos d’una nueche de folixa, na que’l suxetu de la xorda celébrala y celébrase cantando. Nes páxines del llibru van poder topase los sos cantares xunta la reconstrucción d’estes hores, con un suxetu-cantante qu’enuncia esta xorda en primera persona, dende la pulsión del aniciu, que lu arrumba y lu arrastra, a l’arrancadera y el vacíu que queda depués. Cada llector tendrá qu’adaptar esti percorríu nocherniegu a les sos propies necesidaes y gustos: anque l’orde ye daqué zarráu, podrá dir saltando les figures que nun-y interesen y pa les que la nueche concreta nun s’ofreza, cuasi como nun llibru d’Escueyi la to propia aventura.
04.00. PLENITÚ XUBILOSA (EL PLACER DE LOS NOMES)
"Baxando yo pela aldea" (Trad. / Marcelina Cuesta "Nachón")
El placer de dicir los nomes de los coses. Hai un placer na precisión. Equí dicen: "Yá nació la rama’l roble, / yá floreció la espinera / yá se pueden dir casando / los mozos de Caperea". Los nomes individualicen un momentu específicu nel tiempu. Hai un fardar de conocimientu: la xente del pueblu tien un conocimientu tan exhaustivu de tolo que-y arrodia que ye a facer poesía con ello. Ye una exactitú tan tremenda... Ye un fardar constante.
BAXANDO YO PELA ALDEA
TRADICIONAL / MARCELINA CUESTA "NACHÓN"
06.00. Éstasis 2 (arrebatamientu)
"Arriba naquel montiquín" / "Trés Pedros Crespos Calvos" / "En noche lóbrega"
Hai dos formes de llegar al éstasis: pola guapura y pola llucidez. Esto últimu ye xampán poles tetes. La fragmentación tamién ye mui tradicional, axuntando coses mui estremaes, garrando d’equí y d’allá. Esa xunión de coses diferentes representa perbién la mente humana. Este paisanu taba nuna llucidez total, fragmentaria. Enfila los tres cantares como si fueren... ¡pum!
Llego al éstasis non pola abrumación pola guapura, sinón pola diversión y el tou val. Entra la improvisación y flui. Garres trés cantares que nun tienen nada que ver, y de repente tienen tol sentíu. El primer cachu ye popular y les rimes son agudes; el segundu cachu conocémoslu por Víctor Manuel y funciona al traviés de les pallabres llanes; l’últimu cachu ye como de tuna, usando les rimes esdrúxules pa xenerar una sensación de pedantería.
Llegamos al éstasis pola risa. Divirtiendo a los demás. Siempre hai esi momentu nes xordes de canciones de risa, y el que tenga la canción de más risa trunfa. Hai que dedicar un tiempu a aprendeles, porque nun son guapes de sentir nel día a día. Una persona dedicó tiempu a aprender la canción más inxeniosa pa cantala nesi momentu, llucise y que la xente se mate de risa. Ye un sacrificiu.
ARRIBA NAQUEL MONTIQUÍN / TRÉS PEDROS CRESPOS CALVOS / EN NOCHE LÓBREGA
MEDLEY D’UN PAISANU DE NAVA
09.00. Depués de l’arrancadera
"Las vaqueiras", María Dolores Pradera
Momentu fake. Diendo pa casa, pienso: ¿cómo nun cantamos...? Pasóme un día, tuvimos una xorda mui buena con Rozalén en Casa Oscar, en L’Infiestu. Comimos fuera, na terraza; entramos a tomar el chupitu dientro, sacamos les guitarres y diéronnos les seis de la mañana ensin parar de cantar. Llegué a casa, echéme y nun podía dormirme pensando en toles canciones que quedaran sin cantar. Tolos momentos qu’ún cree que tovía podría vivir, de los qu’esfrutar y facer esfrutar. Esto ye la evidencia de les llendes del ser humanu. El FOMO de más allá de la vida. La escala temporal del ser humanu ye qu’hai que dormir toles nueches: hai veces que ta guai, pero otros díes nun entiendo por qué. ¿Qué más-y dara al cuerpu humanu, si duerme tolos díes, un día non dormir? Esta canción ye una rareza, de la Serie rarezas de Maria Dolores, que dices tu, quedaría yo con esta canción tan bien si la cantare nuna de les figures d’antes...
LAS VAQUEIRAS
MARÍA DOLORES PRADERA
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