Un añu más ye'l momentu de reconocer el valir de la muyer na nuesa sociedá y sobre too reivindicar los nuesos derechos como persones y como muyeres. Fuimos y somos trabayadores incansables, tresmisores de cultura, educadores de los nuesos fíos, cuidadores de los güelos y enfermos, y en fin, bones organizadores de la casa y sufridores d'esti mundu machista qu'inda nos afeuta muncho más de lo que pensamos.

Ye tamién el momentu de reivindicar el papel que desempeña la muyer nel mundu rural, y tener pa con elles un reconocimientu especial. Elles siempre tan silenciaes y tan escaecíes.

Güei préstame dedicá-y estes llinies a mio ma, y por estensión a la muyer rural. Muyeres que trabayaron nel campu, atendiendo a los semaos y al ganáu, más arteres y resistentes que los homes y cumpliendo ensin gorgutar con toles sos esixencies. Metíes en casa, callaes y sumises y ensin tener un minutu de sosiegu.

Dempués del durísimu trabayu nel campu, en casa esperábales la comida, l'atención de los neños, la llimpieza y tol llabor de la casa que ye trabayu mui abegoso y poco rconocío. Y muncho más en décades pasaes cuando les cases d'aldea nun disponíen de nenguna comodidá. Mio ma acarretaba l'agua de la fonte, a 300 m. de distancia. Agua pa la comida, pa los gochos y pa la llimpieza y aséu personal. A esti llabor tamién ayudábamos les neñes y los neños. Había pa toos.

Y llegaba la nueche y pa les muyeres nun había descansu, teníen que coser y remendar la ropa, calcetar y otres llabores pa les que-y robaben el tiempu al sueñu.

Y too eso ensin sueldu y ensin un duru na cartera. Ensin estes muyeres 10, nun sería posible vivir nos pueblos.

Mio ma nació y vivió la mocedá en La Riestre (Villayón) y llueu foi a casar pa Degol.lada (Valdés) con 20 añinos, una guapa moza a la que-y esperaba una vida n'aldea de munchu trabayu y penuries. En Degol.lada un terrén cuestu y difícil de trabayar, y naquel momentu nel que n'aldea se vivía con una economía de subsistencia.

Tengo'l recuerdo de mio ma terrando cola cesta na cabeza pa xubir la tierra que se diba amontonando no fondu les finques, carretando maniegos y feixes de yerba, y tol día ensin parar como si fuere un burru de carga. Pañaben a focina'l verde pal ganáu, tanto si llovía como si'l sol los quemaba, segaben, sallaben, cuchaben y collechaben poco. Ella siempre con mio pá, tiraos poles tierres aquelles y ensin parar cuasique nengún día del añu.

Güei'l campu cambió enforma, porque hai munches comodidaes que nun había hai unes décades, naquellos tiempos nos que mio ma dexó la so mocedá y llozanía por aquelles terrenos pindios. Correspuéndese esta descripción cola d'otres munches muyeres rurales nel nuesu país y fuera de les nueses llendes. Sí mamá, siguiremos lluchando pa qu'esto nun -yos pase nunca a les próximes xeneraciones. Pa que les muyeres seyan respetaes, nun seyan esplotaes y tengan visibilidá y llibertá pa poder disfrutar de los sos derechos y vivir una vida digna.

Sicasí, tu mamá, mantiéneste tan guapa colos 91 años enriba y con una historia de vida que necesitaríemos munches fueyes pa contala.

Pa ti, con amor y almiración estes ringleres qu'acabo d'escribir.