La Nueva España

La Nueva España

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Con llingua propia

Un vasu d'agua

La vida contemplada por Ángeles Carbajal

Un vasu d'agua

Ángeles Carbajal (Argüeyes, Siero, 1959) convierte en premiu tolo qu'escribe: nos últimos cinco años fueron pa ella, en tres ocasiones, los más importantes galardones de la poesía en llingua asturiana; el "Teodoro Cuesta" del añu 2012 con En campuabiertu y el "Xuan María Acebal" nos años 2014, con L'aire ente la rama y 2016 pa los testos que conformen Un vasud'agua. Avezaos como yá nos tien a los llectores a la so mirada seria,d'analís intelixentey hermosu aplicáu sobre la vida y sos asuntos, una nueva entrega ye siempre bien acoyida y supón una bona noticia pal panorama lliterariu.

Nallinia de los trabayos anteriores, sigue siendo la de Carbajal una llírica de llamentu y de simbolismu, estrada de suxerente sasemeyances ente'l mundu sensible y l'espiritual. Presenta agoral'autora más clara estética y temperamentu románticos: arródiase d'atmósferes misterioses, recuerda amores pasaos y amuesa nuevamente devoción pola naturaleza, nesti poemariu nel que recupera'l tiempu presente.

Nesta ocasión ye un vasud'agua'l que-y val pa calmar la sede y el que favorez los momentos d'observación y reflexón. Tamién pue ser un ratu de llectura, una canción, una nueche de lluna o cualesquier tarde tranquila. Les intenciones yá queden clares nel primer poema, un atapecer que revisa aquel preciosu momentu de soledá y silenciu que describiera Fernán Coronas, anque equí introduzse daqué tan corriente en nós como ye l'humor y la ironía, presentes tamién n'otros poemes, usaos como armes afayadices pa enfrentar la vida. A sorbos vamos conociendo los sitios pa los que mira Ángeles Carbajal y les emociones que la guíen y que nos tresmite, ofreciéndonos les sos visiones, a veces aislaes, pero cuasi siempre ensertaes dientrod'una naturaleza de poderosos personaxes qu'ella dirixe como si fuere una orquesta y onde lo que más suena ye'l silenciu que requier l'altura de los asuntos que se traten.

Nesti mediu centenar de poemes hai dos temes esenciales: el pasu del tiempu y l'esgaste personal que trai la llucha que ye la vida. La que fala ye la voz humana de la resignación, la derrota, el cansanciu y la señaldá: "Van yá dellos años /nos que me persiguen los finales"; "El mio mundu argaya al rodiu mi / y yo nun acierto namás / qu'atocame'l corazón";"Enguedeyada nos artos / tiro de la mio vida, / paez que quiero escapar / pero nun toi dafechu segura";"Aprendí?a doblar los ángulos de les derrotes / como mio ma doblaba aquellos pañuelos suaves / de florines y lletres que nos valíen pa llorar". Pero tamién la voz de la tranquilidá que dan la esperiencia y la madurez: "Somos más llibres porque yá sabemos / que cásique too pue mandase a paséu". Tamién fai sitiu al recuer du del amor perdíu: "Nos güeyos una llaparada de lluz, / un rellámpagu nel corazón, / y depués / un filu d'ausencia tan pensatible y tan triste / como'l fumeru d'una foguera d'iviernu / nuna braña olvidada"; p'apellar a un dios ausente: "Doite cuerda por pena / como-y la doi al reló vieyu / pa que nun me muerra"; pal autoconocimientu y pa les precioses imáxenes que nos ofrez la naturaleza: l'agua qu'escribe sobre un techu de pizarra; la xelada que llabra los cristales o les gotes d'agua faciendo milenta güeyos nel mar.

Y asina, posando'l pensamientu nes moliciones coles que cargamos tolos díes, fai desfilar l'harmonía de la vida: "guapura nun triste espeyurotu / ye'l vivir? / pequeñes allegríes minucioses / y la llarga historia del dolor". Hasta'l silenciosu soplíu final col qu'apaga'l testu.

Compartir el artículo

stats