Los fundadores de Conceyu Bable siguen haciendo patria cincuenta años después

El presidente del Principado honra el legado de los ideólogos del movimiento asturianista, que continúan reivindicando "la dignidá d’Asturies" y advierten que aún "falta muncho pa que pise fuerte"

Vanessa Gutiérrez, Xuan Xosé Sánchez Vicente, Adrián Barbón, Lluís Xabel Álvarez y Xosé Lluis García Arias, de izquierda a derecha, conversan en la sala Belarmino Tomás, en la sede de Presidencia.

Vanessa Gutiérrez, Xuan Xosé Sánchez Vicente, Adrián Barbón, Lluís Xabel Álvarez y Xosé Lluis García Arias, de izquierda a derecha, conversan en la sala Belarmino Tomás, en la sede de Presidencia. / David Cabo

Elena Fernández-Pello

Elena Fernández-Pello

Con Xuan Xosé Sánchez Vicente, Xosé Lluis García Arias y Lluís Xabel Álvarez echó a andar en 1974 Conceyu Bable. En junio de aquel año "Asturias Semanal" publicó una entrevista con aquellos tres jóvenes universitarios que apelaban al orgullo de ser y sentirse asturianos y reivindicaban la llingua asturiana. Antes de acabar el año, en el mes de noviembre, la misma revista inauguró una sección quincenal, titulada Conceyu Bable, que sirvió de altavoz a aquel incipiente movimiento regionalista y que se mantuvo hasta su cierre, en junio de 1977. Hace ahora de aquello 50 años y la Selmana de les Lletres Asturianes conmemora ese aniversario dedicándole su 45.ª edición, que comenzará el 29 de abril. Ayer, el presidente del Principado, Adrián Barbón, y la consejera de Cultura, Vanessa Gutiérrez, se sumaron a los homenajes recibiendo en la sede de la Presidencia regional a los tres fundadores de Conceyu Bable.

Los acogieron en la sala principal del edificio, que lleva el nombre de Belarmino Tomás, presidente del Consejo Soberano de Asturias y León constituido tras el alzamiento militar de 1936, y reivindicaron el legado de Conceyu Bable. "La mayor herencia que dexaron pa les xeneraciones siguientes fue la conciencia d’Asturies, de la propia identidá, y l’autoestima", declaró Barbón.

Pese al tiempo transcurrido, los protagonistas de la efeméride asturianista conservan las convicciones, el coraje y el espíritu crítico. Xuan Xosé Sánchez Vicente (Gijón, 1949), escritor y fundador del Partíu Asturianista, atribuyó el arraigo de Conceyu Bable a cierto don de la oportunidad. "Una parte fundamental fue dar colo que la xente taba esperando: la reivindicación de la dignidá d’Asturies, de l’autonomía, la invención de la bandera, incluso’l gritu de ‘Puxa, Asturies’", enumeró. Corrían tiempos propicios, reconoció: "Cuando aparez Conceyu Bable, aparecen per toa España grupos de xente que queríen decir aquello que nosotros tábemos diciendo: perdamos el complexu d’inferioridá". Todo estaba empezando y por entonces "la idea d’un estatutu p’Asturies yera inconcebible", admitió Sánchez Vicente.

Lluís Xabel Álvarez, "Texuca" (Sama de Langreo, 1948), uno de los fundadores de la Sociedad Asturiana de Filosofía, recordó que en los años setenta "nun había absolutamente naide que tuviera en cuenta patrióticamente’l tema d’Asturies, nin los modernos, nin los vieyos, nin los obreros... naide". Álvarez tuvo palabras de agradecimiento para el periodista Graciano García, creador y director de "Asturias Semanal", que les dio acogida en sus páginas.

Xuan Xosé Sánchez Vicente, Lluís Xabel Álvarez y Xosé Lluis García Arias, en ese orden por la izquierda, en una foto de archivo difundida ayer por la Academia de la Llingua a través de sus redes sociales.

Xuan Xosé Sánchez Vicente, Lluís Xabel Álvarez y Xosé Lluis García Arias, en ese orden por la izquierda, en una foto de archivo difundida ayer por la Academia de la Llingua a través de sus redes sociales. / LNE

"Nun ye solamente la llingua, ye la nacionalidá, nun sentíu mui ampliu", aclaró Álvarez ayer, a las puertas de la Presidencia regional. "Ye verdá que s’adelantaron munches coses, too esi efeutu que fai qu’Asturies tenga una meyor visión de sí mesma, pero falten tantes coses..., más de les qu’hai", reconoció.

Xosé Luis García Arias (Monteciello, Teverga, 1945), fundador y presidente de la Academia de la Llingua durante décadas, incidió en la misma idea. Conceyu Bable mostró a los asturianos "la posibilidá d’un camín abiertu a lo que tovía nun ye: nun existía Asturies, como nun existe hoi pa Madrid. Si Asturies nun sal ye porque nun pinta nada nel mapa español, nun pinta nada pa les clases dirixentes", denunció. "Conceyu Bable dio un aldabonazu importante, ¡una pena que nun se siga dando na misma medida! Falta muncho pa llograr qu’Asturies pise fuerte", lamentó García Arias.

"Naguábamos por un nacionalismu asturianu", contó el filólogo y autor del Diccionariu Xeneral de la Llingua Asturiana. "Fue gracies a Conceyu Bable como revivió l’asuntu, la idea de nacionalidá ye muncho más vieya", explicó. García Arias se remontó al "Regnum asturorum", "el primer reino frente a los musulmanes". Su compañero Lluís Xabel Álvarez fue más allá: "Asturies entama cola guerra asturcántabra, cola guerra contra l’emperador Augusto". Luego vinieron la Xunta Xeneral, la declaración de guerra a Napoleón, el envío de embajadores a los ingleses... "Asturies declaróse soberana, que quier decir independiente, y nel añu 34 vuelve a declarase independiente", recapituló García Arias y, antes de adentrarse en el interior de la sede del Gobierno asturiano con sus compañeros de Conceyu Bable, el Presidente y la Consejera, dejó en el aire una aclaración: "Yo nun toi pidiendo la independencia p’Asturies, toi diciendo lo que diz la historia. ¡Que nun nos vengan con babayaes!".

Suscríbete para seguir leyendo