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Milio Rodríguez Cueto

esti güevu sal quier

Milio Rodríguez Cueto

Memoria histórica y salchichón

La polémica sobre los nuevos paneles de la Laboral de Xixón

Díes atrás pudi lleer, nesti diariu, la opinión indignada d’antiguos alumnos de La Laboral de Xixón a los que nun-yos presten unos paneles, puestos nel portal hipóstilu del monumentu, que lu integren nesi gran programa d’autocrítica nacional del pasáu reciente que denominamos “Memoria histórica”. Algún d’ellos parlaba de sectarismu, ignorancia y mala fe. Decía, tamién, que l’espíritu adoctrinador de la dictadura fue cosa xeneral a tolos centros educativos. Eso ye indiscutible, y bona preba fue aquella materia de los planes d’estudios de la época, Formación del Espíritu Nacional. Ún (alumnu de la Uni del 75 al 79 y, depués, profesor nel departamentu de Lengua del 86 al 88), tien-y tamién apreciu al edificiu porque-y envolvió l’adolescencia, el tiempu de les esperances, les ilusiones, los despertares y los amigos ensin fecha de caducidá. Pero nun se quier engañar. Franco nun fue un quintacolumnista d’él mesmu, nun construyó aquella magna y carísima obra pa fomentar valores democráticos. Esta polémica sobre les intenciones de la Cosa diba tar resuelta (visto que nun llega pa ello l’aguilona que preside’l patiu y presidió los mios recreos estudiantiles) de nun quitar, la reforma de 2007, el xugu y les fleches qu’orniaben les barandes esteriores del teatru y, error imperdonable, de nun tapar el gran mural pintáu nel interior, enriba’l prosceniu. ¿Cuántes hores nun echaríemos mirándolu y comentándolu los chavales d’aquellos años, esperando qu’empezare la película del cineclub de los vienres, arrepanchigaos nos asientos, apuntando pa esti personaxe o p’aquel otru, tan familiares toos col correr de los años, de los que componíen la romería populista retratada? Nun lu quiero aburrir con una descripción minuciosa de la obra, qu’igual usté tuvo la suerte de conocer, pero sí rescatar, d’embaxo la moderna plancha qu’agora la escurez, la corte de políticos del Réxime, sentaos con dignidá patricia a la derecha del mural (¡ónde diba ser!) pa recibí l’homenaxe de los agradecíos estudiantes, dellos descamisaos, que, provenientes del mundu menesterosu representáu na parte superior izquierda, arrodíyense, humildes, a los pies de los sos benefactores, con Girón de Velasco, fundador de les JONS y ministru de Trabayu promotor de la obra, en primer planu; o a la procesión clerical de la parte central superior, encabezada por un personaxe con ropa cardenalicia que, confieso la mio ignorancia, nun sé a qué altu cargu de la Ilesia de la época representa. Yera propaganda del nacional-catolicismu clarísima, destinada a influir (con ésitu duldosu, eso sí) n’espíritus xuveniles, en formación. ¿En qué otru teatru del mundu se punxeron butaques reclinables que facilitaren mirar p’arriba? El pasáu sábadu 6, publicó en La Nueva España un artículu Viliulfo Díaz, presentándose como rector de la Universidad Laboral ente 1978 y 1985 (nesos años, la Uni ya yera un institutu: el títulu de rector queda un poco abondante), descontentu tamién coles plaques memorialistes. En mediu d’una redacción pésima, a cachos güérfana de verbos principales, acusa a los gobiernos municipal y autonómicu de ser incapaces de “continuar la labor educativa para hijos de obreros” que llevó alantre la Uni. Dexando pa prau qu’esa función docente desempéñenla tolos institutos d’Asturies, ente ellos ún vecín qu’heredó’l nome Universidad Laboral, nun esplica Viliulfo Díaz que la educación que se pretendía dar a los fíos del campu, la mina y los talleres yera estrictamente técnica. Nun se trataba de sacar abogaos o médicos de la clase obrera. Esperábase que los educandos siguieren los pasos subalternos de los padres (too siempre en masculín) con una bona cualificación profesional, sí, pero ensin posibilidaes de competir por puestos relevantes nes altes esferes decisories. Eso cambió namás a partir del 75, primer cursu que recibió alumnos pa estudiar el difuntu BUP, ente ellos yo. Abriose, entós, un periodu de transición que llevó a la partida de los xesuites, que gobernaben la Uni hasta esi momentu, y a la llegada de responsables laicos, como Viliulfo Díaz nel 78. Y el comentariu xeneral de los estudiantes, aquel añu, fue que los bocadillos que nos daben a media mañana llevaben la metá de salchichón.

miliorodriguezcueto.wordpress.com

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