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Milio Rodríguez Cueto

esti güevu sal quier

Milio Rodríguez Cueto

Toros

La novillada programada en Cangues d’Onís

Ún conoz, personalmente, aficionaos taurinos cultos y educaos; sabe que toreru nun ye sinónimu d’asesín; admira’l valor del matador, estatuariu al borde la muerte; nun niega la plasticidá de la truñida del bichu, engañáu col aire disfrazao de capote; entiende que’l momentu de matar, maña y ritu hermanaos n’ángulu de pies y estoque, actualiza ritos ancestrales que burlen la muerte con muerte… Puesto nuna balanza, ¿pesa eso tanto como pa facer espectáculu públicu del sacrificiu d’animales? Piensa ún que, primero o depués, va ser inevitable un debate trescendente, sobre esti asuntu, na sociedá española. De cualquier manera, ún nunca va firmar pidiendo la clausura de Las Ventas o de La Maestranza. Pero sí firmé va un par de díes, en Change.org, contra la novillada prevista pal día 22 en Cangues d’Onís. Y ye que cada cosa tien el so sitiu.

–¿Y el sitiu de los toros nun ye España? ¿Y Cangues nun forma parte d’España?

Forma, sí. Pero tamién la sardana ye (de momentu) una danza española y reconocerame usté que diba quedar raro recibir a los reis d’España n’ochobre, a les puertes del Campoamor, con una “colla” bailando sardanes.

Asturies ye país de vaques y gües, non de toros. Vien d’antiguo: díxose ya munches veces que’l primer teóricu antitaurín español fue asturianu: Jovellanos. Abulta imposible que los entamadores d’esta novillada, la Fundación Toro de Lidia (fundada pola Unión de Criadores de Toros de Lidia cola comprensible intención de defender intereses económicos), ignore esta circunstancia y, en particular, la nula tradición torerista de los Picos d’Europa. Llámeme usté paranoicu, pero percibe ún un tufín simbólicu na eleción de la villa canguesa, cuna d’España pa toa esa historiografía nacionalista que confunde, llaínamente, la primer capital de (meyor “en”) la Hispania non musulmana (fáiseme duldoso hasta llamar cristianos a aquellos asturcántabros remotos) cola primer capital “de” España. Espetar una banderilla en Cangues ye poner una pica en Flandes.

L’ayuntamientu cangués faise’l bobu diciendo que l’actu ye iniciativa privada. Nun sé: ún creía qu’hasta pa llantar los palos qu’aguanten la carpa d’un circu faen falta permisos municipales. Ye más fácil pensar que los responsables del gobiernu local, drogaos por esa pulsión turística descontrolada que ya tresformó tol Oriente d’Asturies n’indeseable zona de guerra veraniega, aplaudieron cuando la FTL se presentó cola propuesta. Pero, el turista madrileñu que visita Cangues, ¿vendrá a ver toros, ho? Si fuere eso lo que busca, ¿nun diría a Ronda a atopalo? ¿Nun será otra especificidá cultural la que quier descubrir a los pies del monte Auseva?

Iniciatives como esta novillada anatópica pueden acabar teniendo una virtú, o una consecuencia, según pa quién: acelerar el procesu autonómicu de discusión sobre la celebración de corríes de toros ente l’Eo y el Deva. Baleares, Canarias y Cataluña ya los prohibieron (¿dase usté cuenta de qué poco protestaron los taurinos por que nun haya toros nes isles Canaries, siendo, como son, tan España como Toledo? Pero ye que cuesta perres embarcá los animales hasta Tenerife). Nun paez normal que los pueblos asturianos tuvieren que renunciar, nes sos fiestes, a la suelta’l gochín engrasáu mientres en Xixón (y, d’equí a poco, n’Uviéu tamién) se maten toros. Habrá que solucionar esa contradición, señores de la Xunta Xeneral.

Y, tocante a la novillada de Cangues, tranquilos: el 22 d’agostu va llover.

miliorodriguezcueto.wordpress.com

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