Síguenos en redes sociales:

Los guardias del patrimoniu de los horros tán en Puerma, Negales y Cadavéu

Una pareya de Les Regueres y dos sociedaes de Siero y Valdés estrenen los premios de los Amigos del Horru poles sos intervenciones artesanales de caltenimientu

Los guardias del patrimoniu de los horros tán en Puerma, Negales y Cadavéu

Un matrimoniu de Puerma (Les Regueres) y dos asociaciones de vecinos –la de Negales (Siero) y la Sociedad Popular La Regalina, de Cadavéu (Valdés)– estrenaron la primer edición del premiu “Horru Asturianu”, acabante fallar y convocáu pa distinguir les intervenciones artesanales de caltenimientu d'horros, paneres y cabazos de la rexón. 

La pareya formada por Paz González Mesa y Xandru González Fernández lleven el máximu galardón na categoría de “Lliño” y les dos sociedaes vecinales ficiéronse con sendos accésits. Toos recibieron les sos acreditaciones esti vienres, nuna gala que se celebró nel Centru La Baragaña de Carreño, dientro de les II Xornaes monográfiques sobre esti bien mueble tan distintivu de la rexón. 

Los primeros premios “Horru asturianu” complétense con otra categoría, el galardón “Engüelgu” a la trayectoria d'aquella persona o entidá que más aportara a la conocencia, caltenimientu, puesta en valor y espardimientu del patrimoniu etnográficu asturianu. Y esi concedióse, a títulu póstumu, a José María Naveiras Escanlar, Pepe'l Ferreiro, pola so “enorme” contribución mientres tola so vida.

Llabores de montaxe de la panera comunal en Negales (Siero)

Xandru y Paz González nun podíen tar más contentos col premiu recibíu. Un pagu xustu, anque nun lu buscaren, al ciñu col que curien del patrimoniu asturianu. Va unos años qu'asitiaron nel pueblu de Puerma, en Les Regueres, y la casería qu'adquirieron incluyía un horru esgayáu. Ehí empezó un llabor artesanal de restauración que siguió col treslláu y asentamientu na mesma finca d'otros dos horros, de los que tamién s'encargó con paciencia'l matrimoniu. Ún tien techu d'escoba, que teitó'l mesmu Xandru, y otru, datáu nel sieglu XVI, tenía unes pintures decoratives foliaes a les que con maña y orientación Paz González devolvió a la so gloria y rellumanza. 

“Ye un arguyu que te dean un premiu pol caltenimientu del patrimoniu, que ye daqué de toos. Porque, resumides cuentes, nós solo somos usufructuarios d'una determinada propiedá y lo que facemos con ella ye pa mandalo a otra xente, a otres xeneraciones”, sostien Xandru González. 

La so pareya, Paz González, tien claro que'l galardón sofítase, de forma compartida, nel trabayu “de recuperación y restauración que fiximos colos tres horros, pero sobremanera pol trabayu que nos llevó'l que tien les pintures. Taben mui estropiaes y col asesoramientu d'Armando Graña, por que nun quedara como'l ‘Ecce Homo’ de Borja, llogramos sacar alantre la restauración. Foi un trabayu bien complicáu, bien llargu y de muncha paciencia, y creo que seguro que foi lo más valorao pol xuráu”, rellata. “Fueron nueve meses de dedicación”, repostia Xandru González.

Xandru González, premio Horru Asturianu: “Ye un arguyu que te dean un premiu pol caltenimientu del patrimoniu, que ye daqué de toos"Ana Paz Paredes

Nel casu de los dos accésits artesanos, esos llévalos el trabayu de recuperación del horru de La Regalina, nel Campu de la Garita, qu'un argayu del terrén punxo n'apuros y obligó al so desmontaxe y posterior reubicación nuna zona de la mesma finca, pero más saniada y ensin riesgu. Un trabayu entamáu nel mes de xunetu, que llogró l'aplausu unánime de la rexón. Col galardón concedíu los organizadores quixeron non solo premiar l'esfuerzu de la Sociedá Popular La Regalina, qu'impulsó'l treslláu, sinón tamién del Conceyu de Valdés y de los maestros horreros Julio y Alfredo Rodríguez Ovín, que fixeron la restauración.

La panera vecinal

Menos conocida ye la obra qu'entamaron un grupu de vecinos de Negales, fai yá cuatro años, que sirvió pa dotar al parque públicu del pueblu, el parque de Blimea, d'una panera que taba en riesgu inminente d'esbarrumbe. Y ficiéronlo “recuperando una fórmula consuetudinaria de collaboración vecinal”, tal como destaquen los promotores del galardón. 

“Nel pueblu había una panera mui vieya y en mui males condiciones que yera propiedá compartida d'una familia de Negales y d'un marqués con munches propiedaes pela zona. Ente unos y otros diba a la ruina y, amás, ponía en peligru a los vecinos porque taba integrada nuna quintana mui cerca d'otres cases”, rellata Antonio Cuenco, presidente vecinal de Negales. Con esi panorama, un día un vecín que tenía conocencies de construcción d'horros plantegó a los propietarios que, si donaben la panera al pueblu, de la restauración y el treslláu facíense cargu ente toos. Y dicho y fecho. Anque tuvo que pasar muncho tiempu porque “eso foi en 2017 y hasta 2019 nun nos autorizaron del Principáu pa nada, nin pa desmontala nin pa iguala”, destaca'l voceru vecinal.

Asina se llogró en Negales tener un horru comunal

18

Fueron munches les manes qu'ayudaron como pudieron a desfacer la panera, tratar les pieces que podíen ser recuperables –que resultaron menos de les esperaes–, acondicionar el terrén onde se diba a asitiar y a volver poner l'horru de pies. “Llevónos tiempu porque amás pillónos la pandemia y nun podíemos trabayar toos xuntos. Pero agora yá ta fecho y sabemos que ye una cosa guapa que queda en Negales pal día de mañana”, rellata Antonio Cuenco, qu'asegura que “damosnos por bien satisfechos” colo que se fixo y agora más por saber que tien el reconocimientu de los Amigos de los Horros d'Asturies.

Pulsa para ver más contenido para ti